PŘÍBĚH VZNIKU COLLECTIVE PRODUCTION
Jak vznikla naše videoprodukce
Scroll

VŠECHNO ZAČALO KRÁTKÝM FILMEM

Psal se rok 2013 a my jsme v Praze začínali natáčet krátký film, Zmätok Zmyslov. Měli jsme s Milanem potřebu tvořit. Do té doby jsme se vedle běžné kancelářské a bankovní práce věnovali fotografování a natáčení svateb, ale bavilo nás vymýšlet humorné scénky s přesahem. A tak jsme najednou vymysleli příběh, časem scénář, kreativní nápady, ale neměli jsme představu o lidech, kteří by doplnili štáb a pomohli nám s natáčením. Jelikož jsme film financovali crowdfundingem, měli jsme jen malé technické zázemí a podporu, ale největším bonusem této kampaně byl e-mail od mladého Američana, který v té době žil několik let v Praze. Jmenoval se Cary a právě hledal uplatnění v oblasti kamery. Podle jeho slov ho oslovila naše slovenská podstata a byl zvědavý, jaký příběh chceme natočit. Tak jsme se sešli, přesně 23. 4. 2013 v Café Pavlač na pražském Žižkově.


Prozradili jsme Carymu náš záměr bourat předsudky a zkoumat, co znamená být "normální", prostřednictvím příběhu Karola, který má rád vůni záchodů, a proto je často a s radostí navštěvuje. Doteď si nejsem jistý, jestli Cary věděl, do čeho jde, jeho jediná otázka byla, zda bude celý film o čichání k záchodům, na což jsme odpověděli, že celý ne.


Tak začala naše spolupráce na krátkém filmu, který byl dokončen asi za rok. Mezitím jsme se lépe poznali a zjistili, že sdílíme některé hodnoty i mimo filmový, kamerový svět, a protože nám po dokončení filmu "zůstala" technika a mně se ozvali ze slovenského TatraTea, že chtějí natočit promo video, poprvé jsme točili komerční věc jako tým třech lidí. Říjen 2013. Tady se zrodila spolupráce, partnerství nebo tvrdé jádro kolektivu.


48h film projekt

Co se týče historie slova "kolektiv" v názvu, musím zmínit filmovou akci 48hour film project, což je filmová soutěž, ve které musí váš tým natočit a sestříhat krátký film za 48 hodin. Zúčastnili jsme se jí na podzim 2014 a při vyplňování přihlášky musel Cary do kolonky název týmu napsat... název týmu. Vyplnil "The Collective". Film Ticho v Autě (nakoukněte sem) jsme stihli a od té doby jsme se už oslovovali "Hey Collective". Prvotní myšlenka byla, že kolektiv symbolizuje seskupení tvořivých lidí, kteří společně produkují audiovizuální díla.




Mým úkolem (v té době jsem pracoval v IT vzdělávací společnosti) bylo vytvořit webové stránky, logo a e-maily, abychom mohli oslovovat naše první klienty. Logo vytvořil můj tehdejší kolega, grafik Ondřej Dolejší, které později "odtučnil" náš kreativec Dávid. Kromě jemných úprav si logo zachovalo svou podobu dodnes.


staré collective production logo
nove logo collective production

Byznys

Rok 2015 byl přelomový. Milan se přestěhoval z Prahy zpět do Tater, Zmätok Zmyslov měl premiéru a kolektiv natočil první industriální video. Rozhodli jsme se videoprodukcí živit. Jako každý organický startup byl náš nástup pomalý, ale jistý. První firemní video jsme natočili pro Pressmetal v Třinci, kam jsme ještě odcestovali vlakem (neměli jsme vlastní auto).


Byl podzim 2015 a marketérka Lucka z Tatratea nás opět oslovila, tentokrát však s něčím velkým. V prostorách TatraTea v Kežmaroku jsme v improvizovaném studiu natáčeli netradiční míchání drinků v podání Mariána Bekeho, jednoho z nejúspěšnějších slovenských barmanů. Kreativní proces měli na starosti kreativci z Triády. Jako každý byznys má i výroba komerčních videí své světlé a temné stránky. Vaše pozornost může sklouznout čistě k vydělávání peněz a technickým aspektům natáčení, což snadno potlačí radost z čisté tvorby. Naše umělecká kreativita se však nevzdala a postupem času si vyžádala svou pozornost zpět, ale o tom až příště...


PS: Strange Foot Production

K názvu se váže ještě jeden příběh, od Caryho a jeho maminky. Když byl Cary v roce 2014 doma v Kalifornii, kde s tátou pravidelně natáčeli stockfootage videa, probírali s mámou u večeře možný název naší nové video produkce. Padaly různé názvy a jeden z nich byl i Strange Foot Production (produkce podivných nohou). Inspirací byly Caryho podivné nohy, nebo spíše jeho podivné prsty u nohou. Caryho máma je malířka, takže se jeho podivné nohy dostaly na plátno. Bohužel Cary už tento pestrobarevný obraz nemá, a stejně to dopadlo i s názvem. Na konci večeře se shodli, že tento název se pro video produkci zaměřenou na tvorbu firemních videí příliš nehodí. Pokud byste měli zájem tento název používat, kontaktujte prosím Caryho nohy.